اجتماعیاسلاید

افزایش ۳.۵ میلیون مترمربع به سرانه فضای آموزشی در دولت سیزدهم

به گزارش  تازه ها به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان، با حضور در برنامه ”صف اول“ شنبه ۲۲ مهر شبکه خبر، به پرسش‌ها درباره برنامه‌ها و عملکرد این سازمان پاسخ داد.

خان محمدی؛ در ابتدا با گرامیداشت یاد و خاطره ۳۶ هزار شهید دانش آموز و پنج هزار شهید معلم، همین طور یاد و خاطره پدر مدرسه سازی ایران؛ خیّر بزرگوار «زنده یاد محمدرضا حافظی»، اظهار داشت: مرحوم حافظی سنگ بنای بسیار خوبی را در حوزه خیرین بنا کردند  که امروز شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه هستیم، بخش عمده‌ای از آن به واسطه آن اتفاق بزرگی است که با اعتبار ۱۶ میلیاردی در ابتدای مشارکت خیرین آغاز شد. یاد و خاطره مرحوم حافظی و همه خیرین که در قید حیات نیستند، را زنده نگه می‌داریم. همچنین یاد شهیدان علی مرادی و اسماعیل احمدی، که از بزرگان دوستان جهادی ما بودند و در حوزه مدرسه سازی در مناطق محروم فعالیت بسیار خوبی داشته اند، گرامی می داریم.

وی در پاسخ سوالی در خصوص فضاهای بهره برداری شده طی ده ماه گذشته، بیان کرد: در بهمن ماه سال گذشته، هزار و صد فضای آموزشی و پرورشی را در حاشیه یک سفر استانی توسط رئیس جمهور محترم به دانش آموزان عزیز هدیه کردیم. ان شاالله با توجه به هدف گذاری انجام شده و طرح‌های در دست اقدام، بتوانیم در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲، دو هزار فضای آموزشی و تربیتی را تحویل دانش آموزان عزیز بدهیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از حمایت‌های دولت از مدرسه سازی، افزود: با وجود تنگناهای مالی ناشی از تحریم‌های ظالمانه‌، حوزه طرح‌های عمرانی آخرین جایی است که اعتبارات را دریافت می‌کند. اعتبارات ابتدا در بخش هزینه های جاری تخصیص داده می‌شود اما با توجه به رویکرد دولت در ساخت ایران قوی، باید «مدارس مان قوی» باشد. نخستین چیزی که در مدرسه عینیت پیدا می‌کند همان کالبد و فضای مدرسه است که معلم و دانش آموز را به سمت یادگیری ترغیب می‌کند.

خان محمدی با اشاره به دستاوردهای خوب حوزه مدرسه‌سازی در سفرهای استانی دولت سیزدهم، گفت: مصوبات سفر ریاست محترم جمهور یکی از بهترین کار‌های این دوره است که مقام عالی اجرایی کشور در میدان حاضر می‌شوند و در همان جا تصمیماتی گرفته شده و زمینه آن کار میدانی تصریح می‌شود. ما توانسته ایم با رویکرد و تلاش وزیر انقلابی و جهادی آموزش و پرورش و همراهی خیرین، 2000 طرح آموزشی را به نتیجه برسانیم که ۵۴ درصد با مشارکت خیرین بوده است. جا دارد که از خیرین، گروه‌های مردمی، گروه‌های جهادی، خیریه‌ها، نهاد‌های حاکمیتی و شرکت‌هایی که از محل مسئولیت‌های اجتماعی به ما کمک کردند، تشکر کنیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بیان داشت: در طول دو سال فعالیت دولت سیزدهم ۵ هزار و ۸۰۰ فضای آموزشی و تربیتی معادل حدود ۲۷ هزار و 800 کلاس درس با زیربنایی برابر با 3.5 میلیون مترمربع تحویل دانش آموزان عزیز شده که عدد قابل توجهی است و به نظر نقطه قوت این دستاورد، حضور خیرین است که آقای دکتر مخبر در همایش خیرین مدرسه ساز، گفتند: نگویید سهم، خیرین در ساخت صد در صد مدارس سهیم هستند.

وی ادامه داد: اگر در این چند روز دو هزار پروژه توسط رئیس جمهور تحویل دانش آموزان شده، زحمات همه عزیزان بالأخص مهندسان جوان سازمان نوسازی مدارس و نخبه‌هایی است که در سازمان به آن‌ها سنگرسازان بی سنگر می‌گوییم که بسیار خالصانه و مجاهدانه و مجدانه در حال تلاش هستند تا دانش آموزان با استعداد و نخبه ایران در فضاهای جدید به کسب علم و دانش بپردازند.

خان محمدی در خصوص نحوه توزیع مدارس جدید، گفت: تقریباً ۵۴ درصد این مدارس در مناطق روستایی و مرزی و عشایری واقع شده که مورد اقبال خیرین برای مشارکت است. اما در مناطق شهری و حاشیه شهر‌ها بیشتر پروژه‌های بزرگ مقیاس را داریم. در برنامه هفتم که در حال نگاشت است و ان شاء الله در مجلس مصوب می‌شود، نگاه دولت این است که به سمت پروژه‌های بزرگ مقیاس برویم که دارای امکانات بیشتر برای یادگیری و توزیع بهتر نیروی انسانی به نفع دانش آموزان و آموزش و پرورش است. ولی این گونه نیست در جایی که دانش آموزی باشد و مدرسه ایمنی کافی را نداشته باشد یا خیّر محترمی قصد ساختن مدرسه در جایی را داشته باشد، ما فضا و مدرسه نسازیم.

عمدتاً مدارس کوچک مقیاس را به کمک و مشارکت خیرین هدف گذاری کرده ایم و جایی که جمعیت دانش آموزی رو به رشد است، طبق پیش بینی بر اساس سرانه فضای آموزشی برنامه ریزی می‌کنیم. نگاه دولت، نگاه عدالت محور است که بر اساس آن نیاز و اولویت ها برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات انجام می‌شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص سرانه فضای آموزشی تصریح کرد: در ابتدای انقلاب سرانه‌ای که برای هر دانش آموز داشتیم، 1.5 مترمربع بوده و الآن این عدد به 5.22 مترمربع رسیده است. سرانه‌ها معمولاً در نیمه آبان ماه با استقرار کامل دانش آموزان در فضای آموزشی به روز رسانی می‌شود و عدد جدید به زودی اعلام خواهد شد. اما آنچه طی این سال‌ها به دست آمده است رشدی در حدود 348 درصد را نشان می‌دهد، با این تفاوت که  رشد جمعیت دانش آموزی را از 7میلیون نفر در سال 1357، به 16.5 میلیون نفر در حال حاضر داشته ایم. در عین حال نرخ پوشش تحصیلی در اول انقلاب 56 درصد بوده، الآن 98.5 درصد است. با این نگاه، می‌بینیم که کار بسیار بزرگی اتفاق افتاده است. علیرغم جنگ و مشکلاتی که مسبب عقب افتادگی‌های تاریخی بوده است و عدم رسیدگی رژیم گذشته، به یک سری مناطق روستا‌یی و عشایری، در این دوره با وجود جنگ دوران دفاع مقدس و تحریم‌های ظالمانه، چنین رشدی را انجام داده ایم. این زحمات تمام دولت ها و در یک کلام، زحمات نظام است.

خان محمدی با اشاره به توسعه روستاها پس از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله بم در سال 83 ، قانونی در برنامه چهارم مصوب شد که از صندوق ذخیره ارزی، اعتباری را برای مدرسه سازی گذاشتند و آن جا یک جهشی انجام شد. 28 هزار کلاس درس در یک سال ساخته و تحویل دانش آموزان شده است.

وی اضافه کرد: با وجود حجم بالای کارهای انجام گرفته و رشد آورده خیرین، سرانه استاندارد فضای آموزشی در سند تحول 8.33 مترمربع است که تا رسیدن به آن فاصله داریم، اما غیر از آن، چالشی که وجود دارد و شما شاید به عینه در مناطق ببینید، این است که در حاشیه شهر‌های بزرگ ما تراکم جمعیت را داریم. مثلاً در بهارستان، شهریار، شهر قدس، ارومیه، تبریز، تبادکان مشهد و شهر‌های اصفهان که در حاشیه شهر به واسطه اقتصادی که آن جا شکل گرفته است، سرعت این تغییر و ترکیب جمعیتی از سرعت ساخت و ساز ما جلوتر زده و ما این چالش را داریم که یکی از مصوباتی که مکرراً در سفر‌های آقای رئیسی است همین رسیدگی به حاشیه شهر‌ها برای فضا‌های آموزشی است که این اولویت است.

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: واقعیت موجود در خصوص سرانه فضای آموزشی، این است که در بعضی مناطق خالی از جمعیت به دلیل مهاجرت، فضاهایی وجود دارد که عملاً دانش آموز ندارند اما در میانگین ما محاسبه می‌شود. این چالش بزرگی است که ما باید با ارقامی که در برنامه هفتم پیش بینی‌ شده بتوانیم آنها را حل کنیم. از 720 منطقه آموزشی، 286 منطقه، سرانه ای زیر متوسط کشوری دارند و 134منطقه نیز سرانه ای برابر با استاندارد سند تحول بنیادین دارند که البته آن هم به واسطه ساخت و ساز نیست، به واسطه کاهش جمعیت است. اگر این دو عدد را از هم کم کنیم و سرانه‌های فضا‌های خالی را در نظر بگیریم چیزی حدود 75 هزار میلیارد تومان برای جبران این سرانه‌ها لازم داریم که اگر با اعتبارات فعلی پیش برویم، 10 تا 12سال طول می‌کشد. در برنامه هفتم پیشنهادات خوبی داده ایم که ان شاء الله مصوب می شود تا با ساخت مجتمع‌ها و فضاهای آموزشی دانش آموزان در محیط های استاندارد و ایمن به تحصیل بپردازند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص عوامل جهش در ساخت فضا‌های جدید آموزشی و تجهیز مدارس، بیان داشت: یک بحث در بعضی مناطق مدیریت توزیع دانش آموزان با توجه به تراکم در فضاهاست. بحث دیگر ارائه سرویس مدرسه به عنوان یک ظرفیت است. ما در یک نقطه‌ای تعداد دانش آموزان مان کم است، تراکم کم است. در یک جایی تراکم زیاد است. ما می توانیم از ظرفیت سرویس مدرسه استفاده کنیم. به کشور‌های مختلف نگاه کنید. اصلاً یک فرهنگ خاصی دارد. در مقاطعی غیر از ابتدایی، در مقاطع متوسطه و حتی هنرستان‌ها باید بتوانیم دانش آموزان را با سامانه‌های هوشمند و سرویس مدرسه هدایت و جا به جا کنیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خاطرنشان کرد: یک راه دیگر، بحث مولدسازی است. ما یک جایی یک مجتمع و مدرسه‌ای داریم تخریبی است. در یک بخش دیگری از آن منطقه زمین خیلی خوبی را داریم که می تواند کاربری تجاری پیدا کند. می‌توانیم این را در اختیار قرار دهیم که طبق قانون مولدسازی برای ما یک مجتمع بزرگ مقیاس درست کنند که کل آن منطقه را پوشش دهد. همه این مسیر‌ها الآن در حال طی شدن است. البته در مقطع ابتدایی دانش آموز باید با کمترین فاصله به مدرسه دسترسی پیدا کند.

وی در خصوص استفاده از فناوری‌های روز و تاثیر آن در کاهش هزینه ساخت مدارس، گفت: ما یک طرحی را مبتنی بر دستور ریاست جمهور در منطقه بهارستان که یکی از مناطق چالشی ما با تراکم جمعیتی بالا و سرانه فضای آموزشی پایین است، انجام داده ایم تا به دستور رئیس جمهور، ۱۰ مدرسه ۱۵ کلاسه ساخته شود.

خان محمدی تصریح کرد: به این منظور برای اولین بار به پیشنهاد مهندسان نوسازی مدارس تصمیم گرفتیم برای سریع سازی، به سمت سازه های LSF و امثال این یا پیش ساخته‌های قبلی که در طرح مسکن مهر و طرح اقدام ملی در حال اجرا بود و استفاده شده است برویم و از مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی مجوز بگیریم که بتوانیم با قطعات بتن مسلح پیش ساخته که اتصالات شان در کارخانه تولید شده و ظرف کمتر از ۱۰ روز سفت کاری سازه انجام می شود که مجوز آن را گرفته ایم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به مشارکت قرارگاه خاتم در ساخت این پروژه ها، ابراز کرد: به واسطه مشکلاتی که در تأمین منابع اعتباری به وجود آمد، قرارگاه خاتم به عنوان یک دستگاه تخصصی کنار ما قرار گرفت. البته توجه به کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت، نباید ایمنی و استاندارد را تحت الشعاع قرار دهد. یعنی با ایمنی و مقاومت در برابر زلزله، تمام دیوار‌ها برشی باشد که هیچ ریزشی را نداشته باشیم.

خان محمدی در خصوص ادامه روند ساخت مدارس با رویکرد صنعتی گفت: اگر بخواهیم در قالب‌های بزرگ در صورت تصویب اعتبارات تخریب و اعتبارات پیش بینی شده در برنامه هفتم مدرسه بسازیم، قاعدتاً باید در چند نقطه از کشور این کارگاه‌ها را آماده سازی کنیم. مطمئناً با حضور نخبگان ایرانی و مهندسین عزیز در سازمان نوسازی و قرارگاه خاتم این امکانات به روزآوری خواهند شد. ارتقای آن جزو دستور‌های ماست که این هم سریعتر شود، هم سبکتر شود و هم در تنوع معماری به ما کمک کند. امیدواریم که با این روش، تخریب و بازسازی مدارس فرسوده را در طول تعطیلات فصل تابستان انجام دهیم.

این مقام مسئول در خصوص توجه به معماری ایرانی – اسلامی  در ساخت مدارس جدید بیان داشت: با همه محدودیت هایی که وجود داشته است، اسفندماه سال گذشته، همایش معماری ایرانی – مدرسه ایرانی را برگزار و از طرح‌های برگزیده حمایت کردیم که در همین دو هزار فضای آموزشی تحویل داده شده، به خصوص مدارس بزرگ مقیاس، حدود 30 درصد از این فضاها دارای این معماری هستند. شاخص هایی که طبق این الگو وجود دارد برای معماری درون گرا، که حیاط مرکزی داشته باشد و بحث های آسایش حرارتی که در ساختمان مدنظر است، را در نظر گرفته ایم. هم ستاد هویت بخشی مدارس را تشکیل دادیم و هم یک کارگروه نما و منظر که آیین نامه اش را نوشتیم و ابلاغ خواهیم کرد. مدرسه ای که می خواهد ساخته شود باید معماری اش تأیید شود. آیین نامه مربوطه به زودی ابلاغ خواهد شد و این مراقبت می کند از این که ما در یک منطقه ای که معماری کل آن منطقه سنگ است و از سنگ استفاده می کنند، معماری آنها را تغییر می دهیم. یا یک جایی که رنگی که استفاده می شود عمدتاً رنگ، خشت و گل، ما نباید یک سازه با سنگ های تزئیناتی یا حتی نماهای ورقی کامپوزیت یا ترکیبی استفاده کنیم. در این اتفاق هم ما در برنامه هفتم الگوسازی می کنیم که تا الان 200 مدرسه بزرگ مقیاس با یک معماری خاص که معروف به حیات طیبه است و در سند تحول بدان اشاره شده که مدرسه باید کانون تربیت و پیشرفت محله باشد.

وی اشاره داشت: بنا داریم که 200 مدرسه بزرگ مقیاس را از محل مولدسازی و مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها به عنوان یک الگوی خوب از طرح حیات طیبه آغاز کنیم. از این مسیر، مدرسه کانونِ محله می شود و همه ظرفیتهایش قابل دسترسی است. تفاهم نامه‌های خوبی با بنیاد مسکن و وزارت راه داریم که با وجود زمین هایی موسع بتوانیم این طرح ها را در سایت های جدید ایجاد کنیم.

خان محمدی ادامه داد: آن چیزی که مهم است بحث معماری داخلی است، یعنی تبدیل کلاس به محیط یادگیری. عمده توجه ما در گذشته به همان نما و منظر و جنس مصالح ساختمانی بوده است. الآن بحث آن است که کلاس و مدرسه را به محیط یادگیری تبدیل کنیم. کلاس باید انعطاف این که تبدیل به کلاس های بزرگ شود را داشته باشند و از لحاظ تنوع محیط های یادگیری در مدرسه، تنوع بخشی شود. ما نباید فقط یک فضای مکعب مستعطیل بگذاریم و در یک سری از کلاس‌ها تجهیزاتی بگذاریم. باید بتوانیم آن فضایی که مدنظر روان شناسان و کارشناسان علوم تربیتی است، پیاده کنیم.

خان محمدی در خصوص معماری مدارس جدید توضیح داد: به دنبال پیوست معماری مدارس هستیم. ضمن این که معماران ما نظر می دهند، کارشناسان علوم تربیتی هم در جلسات ما شرکت می کنند و نظر می دهند که باید این دو با هم در پیوند و تعامل باشند. یعنی پیوند آن مسائلی که در زمینه یادگیری و محیط یادگیری است با مسائل تخصصی که در حوزه معماری وجود دارد.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص ساخت مدارس بزرگ مقیاس گفت: ساخت این گونه مدارس عمدتاً به صورت مجتمع پسرانه یا دخترانه است. یعنی مقاطع ابتدایی، متوسطه و حتی هنرستان در یک فضا حضور دارند.  وقتی تنوع محیط یادگیری را افزایش دهیم از بقیه ارکان آموزش استفاده کرده ایم و این یعنی مرز بین محله و مدرسه برداشته شود و ظرفیت های مختلفی در شش ساحت تربیتی که مد نظر سند تحول است به کار گرفته شود. مثلا فضای اقتصادی و حرفه ای و کارگاه ها پیش بینی شود. یا سالن اجتماعات برای ساحت سیاسی و اجتماعی باید در نظر گرفته شود. مسجد یا نمازخانه برای ساحت تربیتی یا اعتقادی و اخلاقی و همه در کنار هم باشند. این محله باید در یک انسجام در هم تنیده ای باعث رشد هم معلمین شود. همه ارکان در کنار هم به کانون تربیت و پیشرفت محله باعث رشد شوند. اینها قوانین و برنامه می خواهد. اولین نسخه این مدارس را جهت اعلام نظر در اختیار کارشناسان  قرار داده ایم و حتماً این کار را انجام خواهیم داد. این مصوبه برنامه هفتم است و  اتفاق میفتد. هزینه این مدارس معمولاً بسیار سنگین است یعنی برای یک  مجتمع 10 هزار متری حداقل 150 میلیارد تومان هزینه می شود.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در خصوص تعداد و سهم خیرین مدرسه‌ساز اذعان کرد: به نظر بنده، نگین درخشان کار مدرسه سازی، حضور خیرین است، ولو با یک خشت. خیرینی حضور دارند که تقریباً بسیاری از پروژه ها را، صد درصد متعهد می شوند و حضور آنها در کنار یک دستگاهی به نام سازمان نوسازی باعث جهش شده است. رقم تعهدات خیرین حدود 7 هزار میلیارد تومان  است که به نظر بنده، تعداد خیرین غیرقابل شمارش است. همه مردم به نحوی در حوزه مدرسه سازی کمک می کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: حضور خیرین باعث حرکت دولت در ایجاد فضای استاندارد، ایمن و مستحکم برای دانش آموزان عزیز شده است. بعضی مواقع گله گذاری هایی وجود دارد که مربوط به سهم دولت است چون بعضی وقت ها با تأخیر پرداخت می شود. اعتبارات خیرین مثل سال قبل رشد خوبی داشت و از سه هزار و  صد میلیارد تومان به چهار هزار و ششصد  میلیارد تومان رسید و البته طبق قولی که معاون اول رئیس جمهور دادند قرار شده است در بودجه 1403 دو برابر شود که فاصله خیرین با دولت کمتر شود.

وی بیان داشت: در مدارس خیری، فرهنگ گذشت، ایثار و فداکاری درسی است که مادام العمر در آن مدرسه یاد داده می شود و این مهمترین اثر است. بسیاری از مدارس خیرساز ما کانونی است برای تربیت بچه هایی که از لحاظ ایثار، گذشت و فداکاری، امتیازهای ویژه ای دارند و این را نمی شود با هیچ چیزی مقایسه کرد. امیدواریم این شتابی که حضور و مشارکت خیرین در دولت سیزدهم داشته، ادامه یابد و دولت هم کمک کند تا بتوانیم به تعهداتمان عمل کنیم. آقای رئیس جمهور در بهمن ماه در آیین تحویل شش ماهه اول که در فشافویه در یک مدرسه خیرساز شخصاً حضور پیدا کردند یا در آغاز مهرماه که دو هزار مدرسه و فضای پرورشی به دست ایشان تحویل شد، از خیرین به طور خاص تشکر کردند و این نگاه از رأس امور اجرایی کشور تا پایین ترین سطوح که خدمت رسانی می کنند، وجود دارد.

وی ادامه داد: به فرموده آقای دکتر قفلی رئیس جامعه خیرین، ظرفیت افزایش رقم مشارکت خیرین تا 20 هزار میلیارد تومان وجود دارد. البته هنوز از وجود خیرین خارج از کشور استفاده نکرده ایم. مردم همه علاقه دارند که در مدرسه سازی هزینه کنند، چون می دانند هر جا که دانش آموز خوب تربیت شود، یک فضای خوب و استانداردی هست و این ناخودآگاه معلم و دانش آموز را وفق می دهد و یادگیری افزایش پیدا می کند.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ما به عنوان دولت باید تسهیلگر خیرین باشیم و تنظیم گری کنیم. باید این جریان کاملاً مردمی حفظ شود. برای همین در تمام مراکز استان ها مجمع خیرین مدرسه ساز را داریم که خودشان با شبکه پیرامونی خود حتی داخل و خارج از ایران ارتباط گرفته اند.

وی در خصوص راه اندازی سامانه جامع مشارکت مردم در مدرسه سازی گفت: به زودی سامانه ای توسط جامعه خیرین رونمایی خواهد شد تا علاقمندان با مراجعه به یک برنامه کاربردی، در برطرف کردن نیازهای مدارس سهیم شوند. به امید خدا تا چهل و پنج روز دیگر بعد از تراکم کاری تحویل و تجهیز مدارس، برای فصل سرما و بحث گرمایش مدارس، یک الگو و سامانه ای را می آوریم تا این نوع کمک کردن تسهیل شود.

خان محمدی در پاسخ به سوال توجه به ساخت مدارس در مسکن مهر و شهرک ها و مجتمع های مسکونی جدید، گفت: طبق قانون شوراها، انبوه سازهایی که 200 واحد می سازند باید فضای آموزشی را متناسب با چیزی که در قانون پیش بینی شده بسازند و تحویل دهند. تفاهم نامه هایی با وزارت راه و بنیاد مسکن آماده کرده ایم تا سهم ما مشخص شود.

وی با اشاره به وجود 9 هزار پروژه آموزشی در کشور، تاکید کرد: اولویت با تکمیل این طرح هاست. اگر این عزمی که در دولت وجود دارد و همه دستگاه ها در کنار هم  قرار بگیرند ما مطمئنیم بر این کار هم فائق خواهیم آمد. تفاهم نامه به نقطه خوبی رسیده و سهم ها معلوم است. در شهرها می توانند زمین واگذار کنند که از تبدیل یا تهاتر آن زمین یا تغییر کاربری باعث ساختن آن مدارس شود. دولت سیزدهم بر این موضوع تاکید دارد و هدف ما ساخت و تجهیز مدارس در همه شهرهای ایران عزیز است. این اتفاق نشان از همدلی ها و هم افزایی ها دارد و ما امیدواریم این اتفاق در دولت شکل بگیرد و چالشی به عنوان مدارس حاشیه مسکن مهر یا طرح ملی نداشته باشیم.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور برای حل مشکل مدارس در مناطق با چالش بیان کرد: در حال حاضر در مصوبات سفر تامین اعتبار می کنیم. برای این که سریعاً بتوانیم مشکلات را حل کنیم. از این جا به بعد هر انبوه سازی که اتفاق می افتد و مجموع آن به 200 واحد برسد، باید به فکر فضای آموزشی اش باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص مشکلات منطقه 22 تهران گفت: شهرداری به ما کمک کرده و زمین های خوبی به ما داده است. سپاه و ارتش در آن جا بحث انبوه سازی دارند و با ما توافقی انجام داده اند. خیرین هم بخشی را عهده دار می شوند. این وفاق شکل گرفته و باید به مرّ قانون توجه کنیم. از لحظه اولی که کلنگ یک مجتمع به زمین می خورد طبق قانون باید به فکر فضای آموزشی باشیم.

خان محمدی تاکید کرد: ما نیازمند تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی هستیم که نتوانند این قانون را دور بزنند و 190 واحدی بسازند. بحث ساخت مسکن و ایجاد فضاهای آموزشی باید به موازات هم پیش برود. ضمن این که در بعضی از نقاطی که این کار انجام شده به صورت مشارکتی از ظرفیت پیمانکاران در آن منطقه استفاده کنیم و تکمیل کار این تفاهم نامه بزودی نهایی خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا