فرهنگی

موسیقی با چاشنی قطعی برق/ خوشحالی که در دل نوجوان‌ها ایجاد شد

نوای آشنایی به گوش می‌رسد، حال و هوای موسیقی شرقی موج می‌زند. نوا بسیار آرامش بخش است؛ گاه تک‌نوازی‌هایی است از موسیقی نواحی و گاه موسیقی دستگاهی. این نوای آشنا متعلق است به یک ساز ایرانی. سازی که شاید گمان کنیم متعلق به اعرب‌ است، ولی این ساز بربط است؛ یک ساز تماما ایرانی.

به گزارش تازه ها ، بخش جوان نخستین جشنواره ملی عود نوازی قشم ۱۷ اسفند ماه در جزیره قشم به صورت رقابتی برگزار شد.

عود، سازی است که سال گذشته «مهارت ساخت و نواختن» آن به طور مشترک به نام ایران و سوریه در یونسکو ثبت شد. گستره جغرافیایی این ساز در ایران به خوزستان، بوشهر، هرمزگان، تهران، کردستان و برخی شهرهای بزرگ، مانند شیراز اصفهان، تبریز و مشهد می‌رسد.

عود محبوبیت بسیاری در کشورهای عربی دارد و به اشتباه گمان بر این است که از آن مناطق وارد ایران شده است، در حالی که این ساز اصالتی ایرانی دارد.

حال در راستای محبوبیت بسیار این ساز در کشورهای عربی و البته کمرنگ شدن آن در موسیقی ایران، شاید برگزاری جشنواره‌ای مختص به آن اثرگذار باشد؛ چرا که به هر حال اگر محوریت برگزاری جشنواره از رده‌های سنی پایین باشد می‌تواند در استعدادیابی نوازنده‌های آن موثر باشد. این جشنواره نیز تقریبا چنین مسیری را پیش گرفته که باید دید به چه صورت پیش خواهد رفت.

به هر حال بخش رقابتی گروه‌های جوان جشنواره که شب گذشته برگزار شد، در آغاز با قطعی برق همراه شد و ساعتی برگزاری جشنواره را به تعویق انداخت.

در ادامه اما ۱۶ شرکت کننده در جشنواره حضور پیدا کردند؛ رحمان مومنی، محمدسام کیانی، ایلیا تونک، مجاهد عبدالهی، داریان حاصلی، مهدی حسین زاده، آوا پریشانی، ضیا بحری، میلاد مقاتلی مطلق، معراج فراست، سروش دارینی، اشکان نایبی، ثمین محمدی، گلشید اکبری، متین علیزاده‌ و پارسا سالارحسینی.

 

در ابتدا با ثمین محمدی متولد ۱۳۸۷ منتخب بخش دستگاهی از تهران صحبت کردیم.

او درباره تجربه حضور در نخستین جشنواره موسیقی عودنوازی گفت: «اولین بار معلم سازم فراخوان جشنواره را به من نشان داد و از جشنواره مطلعم کرد. اوایل خیلی شوق و امیدی به اینکه قبول شوم نداشتم ولی تمرین کردم و ویدیو را فرستادم که خبر دادند قبول شدم. خیلی شوک شده بودم از اینکه قبول شدم. هدفم از شرکت در جشنواره این بود که خودم را روی سن نشان بدهم، هدفم نه اول شدن بود و نه برنده شدن. البته که خوشحال می‌شوم اگر برنده شوم ولی همین‌ که توانستم خودم را روی سن نشان بدهم تجربه خیلی خوبی بود و از خیلی لحاظ‌ها باعث پیشرفتم شد. خیلی خوشحالم که در این جشنواره شرکت کردم. پنج سال است که ساز می‌زنم و هنرستان موسیقی درس خوانده‌ام.»

 

ایلیا تونک؛ متولد ١٣٨۴، فولادشهر، منتخب بخش موسیقی دستگاهی از استان اصفهان نیز درباره تجربه خود گفت: «چند نفر از دوستانم فراخوان جشنواره را برایم فرستادند و این اولین باری است که در یک جشنواره شرکت می‌کنم‌. واقعا برایم تجربه خیلی شیرینی شد از اقامتی که برای ما تدارک دیدند و هم از این نظر که عاشق فرهنگ کردستان و کردها هستم و چند تا دوست کرد پیدا کردم که خیلی آدم‌های بامعرفت و درستی هستند. چند نفر از بچه‌ها را نیز فقط از طریق اینستاگرام می‌شناختم و اینجا باعث شد ببینم‌شان و بفهمم چقدر آدم‌های مستعد و با استعدادی هستند. خوشحالم که چون عود نوازنده‌های کمتری دارد الان نوازنده‌های خیلی خوبی داریم. کنسرت آموزشی زیاد شرکت کرده‌ام و خودم هنرستان موسیقی اصفهان درس خوانده‌ام ولی تا پیش از این تکنوازی نداشتم و این اولین تجربه من بود. البته به خاطر استرس خیلی از اجرایم راضی نبودم ولی از صمیم قلبم خوشحالم که به اینجا آمدم.

اشکان نایبی متولد ۱۳۸۶ منتخب بخش موسیقی دستگاهی از استان آذربایجان‌شرقی، نیز گفت: «استادم به من اطلاع دادند که در جشنواره شرکت کنم و گفتند که می‌تواند موقعیت خوبی برای کسب تجربه باشد. من هم قبول کردم. اواسط منصرف شده بودم و دلم می‌خواست نروم ولی خب دیدم که بهتر است بیایم. قبلا در جشنواره‌های مختلف شرکت کرده بودم و در این جشنواره هم دوستان خیلی خوبی پیدا کردم. البته من مرحله اول قبول نشدم و اعتراض کردیم که قبول شدم، چون داوران گفته بودند که موسیقی که نواختم ایرانی نبوده است. اگرچه که من نوا زده بودم و به هر حال شاید برخی از داوران این در سبک و سیاق‌شان نباشد.»

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا