اجتماعیاسلاید

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه ۴۳ درصد رشد داشته است

گزارش -فاطمه خورشیدی نیا -از مهم‌ترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و امکان تحصیل است. با مدرسه و به طور کل با آموزش می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف نمود.
آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است. مدرسه اولین قدم از نردبان آموزش و مدرسه سازی کاری نیک و بسیار پسندیده است.
بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی در جوامع پیشرفته نشان می‌دهد، همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده‌اند. نگاه گذرا بر تاریخ جهان نیز بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده است.
قابل ذکر است که نقش و اهمیت نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های سازمانی به قدری مهم و ارزشمند است که بسیاری از اندیشمندان معتقدند که تفاوت کشور صنعتی و غیر صنعتی تنها در کیفیت نیروی انسانی آنها است.
نیروی انسانی در هر جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که امکان جایگزینی آن از طریق سایر منابع و امکانات وجود ندارد.

نشست خبری بیست و پنجمین همایش تکریم از خیرین مدرسه‌ساز، امروز  چهاردهم تیرماه در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

حمیدرضا خان‌محمدی ، تعهد خیرین از ۳۴۰۰ میلیارد تومان در سال گذشته  به ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این نشست اظهار کرد: ردیف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرین در بودجه ۴۳ درصد رشد داشته است و تعهد خیرین هم از سال گذشته که ۳۴۰۰ میلیارد تومان به ۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: وقتی املاک مازاد آموزش و پرورش مولد‌سازی می‌شود، حاصل آن برای تکمیل پروژه‌های خیری است که امیدواریم هرچه سریع‌تر به سرانجام برسد. خان‌محمدی افزود: تعداد مدارس تخریبی از سال اجرای قانون تخصیص از صندوق ارزی، تعداد مدارس تخریبی به ۱۹.۲ درصد رسیده است.

درباره مدارس کانکسی باید بگویم ۷۴۹ مدرسه کانکسی مهر ساماندهی شد و تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، کانکسی‌های مستقل بالای ۱۰ دانش‌آموز جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه از هر دو کلاس درس، یک کلاس درس توسط خیرین مدرسه‌ساز ساخته شده است، اضافه کرد: از سال ۵۷ تا ۷۵ تعداد ۳۹ هزار کلاس درس ساخته شد و از سال ۷۵ تا کنون ۱۰۷ هزار کلاس توسط خیرین ساخته شده است که سهم خیرین از ۲۸ درصد به ۴۷ درصد رسیده است.

خان‌محمدی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام آموزش و پرورش گفت: ۸۹۷۸ پروژه نیمه تمام فعال داریم که ۲۵۲۴ پروژه نیمه تمام خیرین است که ۸۸۸ پروژه برای طرح تخریب و بازسازی است و خیر مدرسه‌ساز آغاز کرده است و تلاش می‌کنیم از این محل، مدارس تخریبی را به صفر برسانیم.

وی افزود: ردیف ۴۶۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در بودجه اختصاص یافته است و درخواست ما ۸ هزار میلیارد تومان از محل این ردیف برای سال آینده است؛ برای حل مشکل پروژه‌های نیمه‌تمام حداقل ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.

 جامعه خیرین مدرسه ساز کشور، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های مردم نهاد (سمن) (ان جی او) فعال در ایران است که هزاران عضو دارد. رئیس این سازمان زنده یاد محمدرضا حافظی بود که در خردادماه سال۱۳۹۸ از دنیا رفت. وی خود از خیرین مدرسه ساز بود و مدارسی در تهران و لرستان احداث نمود و درتوسعه فعالیت‌های جامعه خیرین مدرسه ساز کشور طی دو دهه مدیریت این نهاد مردمی نقش بسزایی داشت. بعد از ایشان ناصر قفلی که خود از خیرین مدرسه ساز واصالت مشهدی دارد. وی در منطقه ۹ شهر تهران نیز مدرسه ساخته‌است. مجامع خیرین مدرسه‌ساز: در هریک از شهرستان‌های ایران مجمعی با حضور نمایندگان انجمن خیرین مدرسه ساز، سازمان توسعه و تجهیز مدارس و نیز آموزش و پرورش منطقه وجود دارد که کار هماهنگی ساخت و ساز مدارس را در سطح منطقه به عهده دارد. تا سال ۱۳۸۶، تعداد ۲۱۲ مجمع خیرین مدرسه‌ساز در شهرستان‌های مختلف ایران مشغول به ثبت رسیده‌اند.

علیرضا راشکی معاون برنامه ریزی و توسعه مشارکت‌های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور در این نشست، اظهار کرد: مدرسه‌سازی ریشه در خون مردم دارد و این کار خداپسندانه سال‌های سال است که تکرار می‌شود و همایش تکریم خیرین، نتیجه این حضور است. وی ادامه داد: خیلی از خیرین گمنام کار می‌کنند ولی واجب است همایش تکریم خیرین حداقل سالی یکبار در استان‌ها و مناطق برگزار شود و تلاش می‌کنیم که این مراسم در مدارس خیرین هم برگزار شود. راشکی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین همایش ملی تکریم خیرین مدرسه‌ساز کشور اضافه کرد: هزار خیر مدرسه‌ساز در این همایش حضور دارند و از ۱۸ خانواده شهدا خیر مدرسه‌ساز، خانواده ۲۳ خیر متوفی، ۹۰ خیر زن، ۳۴۰ خبر مرد و ۱۷ گروه جهادی فعال تجلیل می‌شود.

در ادامه این نشست ناصر قفلی رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز کشو ر بابیان اینکه خیرساز بودن مهم‌تر از خیر بودن است، گفت: از سال ۱۳۷۷ جامعه خیرین مدرسه‌ساز شکل گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم تعهد خیرین امسال به ۸ هزار میلیارد تومان برسد.

وی ادامه داد: اولین مشکل ما این است سازمان برنامه بودجه اوراق سه ساله داده است و نتوانست سازمان نوسازی مدارس کشور، مدارس نیمه تمام خیرین را تکمیل کند و برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام ۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز است.
قفلی افزود: مهاجرت اتباع خارجی به ایران و مهاجرت مردم از مناطقی که ریزگردها در آنجا حضور دارند، موجب شده است برخی مدارس دوشیفته و کلاس‌ها ۴۰ نفر شود.
وی ادامه داد: مشکل ساخت مدرسه در مناطق مسکن مهر و منطقه ۲۲ شهرداری تهران به شدت وجود دارد و فضاهای آموزشی تکمیل نمی‌‌شود و اگر این مشکل حل نشود، ۱۰۰ هزار کودک در سال‌های آینده بدون مدرسه می‌مانند.
قفلی با بیان اینکه ۵۰ هزار خیر مدرسه‌ساز و ۲ میلیون مدرسه‌یار داریم، گفت: کمیسیونی را تحت مدرسه‌یاری تشکیل دادیم که دبیری این کمیسیون بر عهده مهدی نوید ادهم است.
وی درباره مشکل تغییر نام مدارس خیری گفت: با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم و هر مدیر آموزش و پرورش چنین کاری کند، به مرخصی دائم می‌رود؛ اینکه بدون اجازه خیر، اسم شهید را روی مدرسه می‌گذارند، اشتباه است.
خدیجه نیزاری مشاور زنان رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در این مراسم با اشاره به اینکه محور کار خیر در خانواده، بانوان هستند، گفت: بانوان خیر را تشویق می‌کنیم که مدارس نیمه‌تمام خیرین را تکمیل کنند. وی افزود: تعداد بانوان خیر، یک چهارم خیرین است که بالغ بر ۶ هزار خیر می‌شود.
عبدالهی معاون فنی سازمان نوسازی مدارس کشور در این برنامه گفت: سازمان نوسازی مدارس کشور، متنوع‌ترین ساختمان‌ها را می‌سازد و سیاست پایه سازمان، سلامت و ارتقای سلامت دانش‌آموزان است. وی ادامه داد: چند سال پیش بررسی کردیم که ۱۳۹۰۰ چشمه توالت نیاز بود که ۶۳۰۰ چشمه توالت ساخته شد و در سال جاری برای ساخت ۳۲۰۰ چشمه توالت قرارداد بسته شد و برای باقیمانده آن هم برنامه‌ریزی شده است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا